Detail předmětu
Základy architektury
FA-ZARAk. rok: 2022/2023
Teoretický úvod do architektury a architektonického tvůrčího procesu ve vazbách na spolupůsobící obory. Charakteristika základních funkcí architektonického celku. Stavbou modelu získat znalosti o základních vazbách objemově prostorové a hmotové struktury na architektonický tvar. Zdůrazňujeme nalehavou potřebu a trvalé povědomí bezprostředního pocitu stavění proto, že od jisté doby je trvalým nedostatkem při navrhování architektonických děl odtrženost od přímé zkušenosti s jejich realizací.Domníváme se, že dnes odtržené činnosti navrhovatele a realizátora patří neoddělitelně k sobě a v procesu výchovy architekta je nutné zachovat povědomí úzké souvislosti.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
Vědecké a umělecké poznání světa, architektura jako syntéza obou
Architektonická tvorba a teorie konceptu
Součinitelé architektury a urbanismu v užším slova smyslu, prostor, hmota, tvar
Součinitelé arch. a urbanismu v širším smyslu, objektivní charakter přípravných fází arch. tvorby, ekologie
Subjektivní součinitelé arch. a urbanismu, stavebník-klient, architekt-tvůrce, realizátor
Architektonická tvorba, základy architektonické typologie, stavební druhy a architektonické typy
Kompozice prostoru, historická a společenská podmíněnost tvorby prostoru, raumplan, volný půdorys
Architektonická struktura, struktivní tvar, biotektura
Elementární struktivní prvky, strukturální soustavy, historické, soudobé, stejnorodé, nestejnorodé
Prostorové nosné struktury
Architektonický tvar, koncepce, kompozice, základní kompoziční kategorie
Základy projektování, metodika projektové činnosti, projektová dokumentace. Současná architektura ve světě a kriteria jejího hodnocení.
Učební cíle
V rámci cvičení získat stavbou modelu znalosti o základních vazbách objemově prostorové a hmotové struktury na architektonický tvar.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech