Detail předmětu
Ateliér malé stavby - DŮM
FA-AT1Ak. rok: 2022/2023
Ateliérová tvorba je hlavním a nosným prostředkem výuky architektury. Je založena na metodě „learning by doing“ tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Je vedena dialogem pedagoga a studenta nad rozpracovaným projektem.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
10
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
– Student si osvojí schopnost navrhnout architektonické a provozní řešení jednoduché stavby (stavba s jedním až dvěma jednoduchými funkčními okruhy).
– Student bude znát základní normové požadavky pro navrhování jednoduchých staveb a bude schopen je aplikovat v návrhu.
– Student si osvojí schopnosti pro vypracovávání dokumentace architektonické studie jednoduché stavby.
– Student bude schopen zvolit vhodný konstrukční systém pro konkrétní podobu navrhovaného jednoduché stavby.
– Student bude umět pochopit kontext místa a reagovat na něj v návrhu jednoduché stavby.
– Student bude znát základní normové požadavky pro navrhování jednoduchých staveb a bude schopen je aplikovat v návrhu.
– Student si osvojí schopnosti pro vypracovávání dokumentace architektonické studie jednoduché stavby.
– Student bude schopen zvolit vhodný konstrukční systém pro konkrétní podobu navrhovaného jednoduché stavby.
– Student bude umět pochopit kontext místa a reagovat na něj v návrhu jednoduché stavby.
Prerekvizity
Zápis do ateliéru předpokládá základní znalosti navrhování staveb a pozemního stavitelství. Navíc dle vypsaného tématu zadání také znalosti řešené typologie
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Základní výukovou metodou je ateliér, ve kterém je akcentována dlouhodobá samostatná práce studentů; významnou součástí je prezentace výsledků vlastní práce na kritikách a prezentacích a konzultace a kritické diskuse s vedoucím práce a dalšími odborníky. Doplňkovou výukovou metodou v závislosti na zadaném tématu mohou být exkurze (workshopy).
Metody vyučování závisejí jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.
Metody vyučování závisejí jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.
Způsob a kritéria hodnocení
Práce zadává a hodnotí vedoucí práce.
Hodnoceny jsou tyto složky návrhu:
– Místo, interpretace, analýza, syntéza, idea;
– Procesy, provoz;
– Materialita, struktura, konstrukce;
– Forma, uspořádání;
– Prezentace, adjustace, obhajoba;
– Přístup studenta ke zpracování projektu.
Váhu jednotlivých složek určuje vedoucí.
Povinné je odevzdání projektu na úrovni architektonické studie, které obsahuje:
– průvodní text (vč. východisek, analýz, cílů, principů a konceptu návrhu, konstrukčního a provozního schématu)
– doložení pracovních skic a fotodokumentace pracovních modelů
– situaci širších vztahů
– situaci
– půdorysy jednotlivých podlaží
– řezy
– pohledy
– prostorové zobrazení navrženého objektu vč. zasazení do kontextu místa
– případně prostorové zobrazení interiéru
– model (vč. jeho fotodokumentace)
Povinné přílohy může podrobněji specifikovat vedoucí práce v zadání. Zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
Klasifikační stupnice je uvedena ve čl. 14 Studijního a zkušebního řádu VUT. Doporučená klasifikace je následující:
– A: excelentní návrh s osobním přínosem, všechny aspekty a složky návrhu výborné až excelentní
– B: velmi dobrý návrh či výborný návrh s dílčími nedostatky
– C: dobrý návrh, řemeslně korektní
– D: řemeslně korektní návrh s dílčími nedostatky
– E: dostatečný návrh, splnění všech zadaných úkolů, navržený objekt je stabilní, nevykazuje nebezpečí ohrožení stability, života a zdraví, splňuje legislativní požadavky (normy)
Práce, které nevyhovují minimálním požadavkům (specifikovaným v klasifikací E) se hodnotí jako nevyhovující.
Hodnoceny jsou tyto složky návrhu:
– Místo, interpretace, analýza, syntéza, idea;
– Procesy, provoz;
– Materialita, struktura, konstrukce;
– Forma, uspořádání;
– Prezentace, adjustace, obhajoba;
– Přístup studenta ke zpracování projektu.
Váhu jednotlivých složek určuje vedoucí.
Povinné je odevzdání projektu na úrovni architektonické studie, které obsahuje:
– průvodní text (vč. východisek, analýz, cílů, principů a konceptu návrhu, konstrukčního a provozního schématu)
– doložení pracovních skic a fotodokumentace pracovních modelů
– situaci širších vztahů
– situaci
– půdorysy jednotlivých podlaží
– řezy
– pohledy
– prostorové zobrazení navrženého objektu vč. zasazení do kontextu místa
– případně prostorové zobrazení interiéru
– model (vč. jeho fotodokumentace)
Povinné přílohy může podrobněji specifikovat vedoucí práce v zadání. Zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
Klasifikační stupnice je uvedena ve čl. 14 Studijního a zkušebního řádu VUT. Doporučená klasifikace je následující:
– A: excelentní návrh s osobním přínosem, všechny aspekty a složky návrhu výborné až excelentní
– B: velmi dobrý návrh či výborný návrh s dílčími nedostatky
– C: dobrý návrh, řemeslně korektní
– D: řemeslně korektní návrh s dílčími nedostatky
– E: dostatečný návrh, splnění všech zadaných úkolů, navržený objekt je stabilní, nevykazuje nebezpečí ohrožení stability, života a zdraví, splňuje legislativní požadavky (normy)
Práce, které nevyhovují minimálním požadavkům (specifikovaným v klasifikací E) se hodnotí jako nevyhovující.
Osnovy výuky
Ve výuce student systematicky připravuje ateliérovou práci podle zadání. Práce probíhá 13 týdnů. Jedná se o samostatnou a/nebo týmovou práci, pravidelně konzultovanou s vedoucím a dalšími odborníky.
Rámcový harmonogram je tvořen z následujících okruhů:
– analýza místa a zadání
– práce na konceptu
– 1. kritika
– práce na architektonickém, provozním a konstrukčním řešení
– 2. kritika
– finalizace projektu
– práce na prezentaci projektu
– závěrečná veřejná prezentace před porotou
Harmonogram vč. termínů může upřesnit vedoucí práce v zadání. Zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
Rámcový harmonogram je tvořen z následujících okruhů:
– analýza místa a zadání
– práce na konceptu
– 1. kritika
– práce na architektonickém, provozním a konstrukčním řešení
– 2. kritika
– finalizace projektu
– práce na prezentaci projektu
– závěrečná veřejná prezentace před porotou
Harmonogram vč. termínů může upřesnit vedoucí práce v zadání. Zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
Učební cíle
Výuka tohoto předmětu si klade za cíl připravit studenty k řešení architektonického návrhu stavby, s jednoduchými požadavky na provoz (jeden až dva jednoduché funkční okruhy) a konstrukci objektu řešeného v užším kontextu místa.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Povinná účast na jedné konzultaci týdně dle specifikace vedoucího práce, povinná účast na dvou průběžných kritikách a závěrečné veřejné prezentaci. Odevzdání projektu dle zadání a dodržení předem stanoveného termínu odevzdání projektu.
Konkrétní termíny výše uvedené povinné výuky, případně další povinnou účast nad její rámec, může podrobněji specifikovat vedoucí práce v zadání. Zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
Konkrétní termíny výše uvedené povinné výuky, případně další povinnou účast nad její rámec, může podrobněji specifikovat vedoucí práce v zadání. Zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
Základní literatura
Ernst Neufert : Navrhování staveb, normy a předpisy související s tématem zadání (CS)
Doporučená literatura
aktuální periodika a literatura, otevřené přednášky
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Ateliér
104 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Architektonický návrh menšího objektu je dokumentován:
- půdorysem, řezy a pohledy v měřítku 1:100
- situací v měřítku1:200
- případně návrhem vnitřního zařízení v měřítku 1:20,
- modelem
- průvodní zprávou
Konstrukční řešení je prezentováno na modelu konstrukční struktury a výkresem sestavy prvků.
- půdorysem, řezy a pohledy v měřítku 1:100
- situací v měřítku1:200
- případně návrhem vnitřního zařízení v měřítku 1:20,
- modelem
- průvodní zprávou
Konstrukční řešení je prezentováno na modelu konstrukční struktury a výkresem sestavy prvků.