Detail předmětu
Rekonstrukce, poruchy a posilování staveb
FA-RPS-KEAk. rok: 2022/2023
Předmět seznamuje studenty s problematikou rekonstrukcí, poruch a sanací stávajících stavebních konstrukcí. Ukazuje typické problémy různých druhů konstrukcí (betonové, ocelové, dřevěné, cihelné, apod.), se kterými se při projektování konstrukčních zásahů stavebník potýká a uvádí způsoby jejich optimálního řešení. Výuka je dělena na část teoretickou a na praktické zpracování vybrané stavby nebo relevantního stavebního postupu v rámci semestrální práce. Nedílnou součástí výuky jsou i exkurze.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahraničním studentům
Výsledky učení předmětu
– Student bude umět rozlišit vlivy působící na stavby a diagnostikovat typické poruchy staveb (vše specificky pro daný materiál a konstrukci)
– Student si osvojí postup, který se používá při průzkumech staveb a sám si tento postup v rámci seminární práce vyzkouší
– Student se naučí hlavní zásady při odstraňování poruch staveb
– Student porozumí specifikám zesilování různých druhů stavebních konstrukcí
– Student bude umět formulovat výhody a nevýhody jednotlivých stavebních materiálů a konstrukcí z pohledu jejich dlouhodobé trvanlivosti a možnosti změn a oprav
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Porušování staveb zděných z cihel pálených i nepálených, příčiny
3. Porušování staveb betonových, příčiny
4. Porušování staveb kovových a dřevěných, příčiny
5. Průzkumy staveb, zjišťování aktivity trhlin (aktivní, pasivní)
6. Diagnostika staveb – metody destruktivní, nedestruktivní
7. Exkurze - praktická ukázka staveb/technologií včetně odborného komentáře
8. Odstraňování poruch – možnosti, hlavní zásady
9. Sanace, rekonstrukce a zesilování základů
10. Sanace, rekonstrukce a zesilování zděných a betonových konstrukcí
11. Sanace, rekonstrukce a zesilování dřevěných a kovových konstrukcí
12. Praktický postup při zjišťování stavu objektu a návrhu sanace. Kontrola a diskuse k odevzdaným pracím
13. Exkurze - praktická ukázka staveb/technologií včetně odborného komentáře
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
SALVADORI, Mario. Why buildings stand up: The Strength of Architecture.London. New York: W·W·Norton & Company, 1980. ISBN 0-393-01401-0. (EN)
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program N_A+U magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný - Program NE_A+U magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program BX_A+U bakalářský
obor ARCH , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program NX_A+U magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program ARCHURB bakalářský
obor ARCH , 4 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Elearning