Detail předmětu
Výtvarné techniky – kresba 2
FA-VK2-NEAk. rok: 2022/2023
Výuka kresby rozvíjí pokročilejší kreslířské dovednosti k samostatnému a svobodnému zobrazování složitější prostorové situace podle představy nebo podkladů. Rozvíjí představivost a schopnost přesvědčivého a správného zobrazení představy v perspektivě, zobrazení složitých tvarů i detailů v prostorových souvislostech, zrcadlení, osvětlení. Výuka zahrnuje práci s barvami v kresbě. Výuka kreslením je doplněna o kombinaci kresby s technickým výkresem. Procvičuje se kreslířská technika a některé techniky dokončení kresby. Výuka je rozdělena na tři bloky: Kresba podle skutečného prostoru, kresba podle představy a schématu, závěrečná práce. Nedílnou součástí je domácí příprava, návštěvy výstav a studium z pramenů.
Ve studijních programech „Architektura a urbanismus“ je předmět zařazen do skupiny předmětů nástroje.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahraničním studentům
Výsledky učení předmětu
– Student se naučí zobrazit složitější prostorovou situaci, tvary nebo detail podle předloženého schématu, technického výkresu nebo ústního zadání.
– Student se naučí pracovat s konceptem/myšlenkou/nápadem pomocí kresebného procesu, a tak jej pochopit a rozvíjet.
– Student se zorientuje v různých možnostech kresby a dokončovacích technik pro dosažení zamýšleného výrazu.
– Student se seznámí s možnostmi kombinace kresby a technického výkresu.
– Student se seznámí s barevnou kresbou.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Základem výuky je pravidelná práce a průběžná korektura, dále pak sledování kulturního dění, výstav, studium pramenů, rozpravy.
Způsob a kritéria hodnocení
Bodové hodnocení zahrnuje kvalitu předložených kreseb, vývoj během semestru s přihlédnutím k zaujetí nebo originalitě.
Osnovy výuky
I. Kresba podle skutečnosti
II. Kresba podle představy a schématu
III. Závěrečná práce
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Možnosti náhrady – v paralelních studijních skupinách (jsou-li otevřeny), doplnění kreseb.
V případě omluvy lze se souhlasem garanta předmětu nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.
Základní literatura
ESCHER, M.C. The Graphic Work. Taschen, 2016. ISBN: 978-3836529846. (EN)
HORSKÝ, Jiří; RAINIŠ, Martin. Martin Rainiš: Skici – Sketches. Praha: KANT 2016, ISBN 978-80-7437-213-1. (EN)
KLEE, Paul. Pedagogical Sketchbook. London: Faber & Faber, 1973. ISBN: 978-0571086184. (EN)
PIJOAN, Joseph. History of Art. London: Batsford, 1933. (EN)
STEMPEL, Ján; Tesař, Jan Jakub; BRACHTL, Daniel; KOŇÁTA DOLEJŠOVÁ, Kateřina. Skici / Sketches. Prague: Kant, 2016. ISBN 978-80-7437-179-0. (EN)
Doporučená literatura
WHITFORD, Frank. BAUHAUS. Thames & Hudson Ltd, 2020. ISBN: 978-0500204627. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech