Detail předmětu
Tvorba umělého zvuku 2
FEKT-BPC-TUZ2Ak. rok: 2022/2023
V předmětu se studenti seznámí s typy syntéz a dalších "umělých" způsobů tvorby zvuku a se strukturou zdrojů syntetického zvuku (obvody generační, modulační atd.) v případě analogových, analogově-digitálních a digitálních syntetizérů a samplerů z hlediska jejich kompozičního využití.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- vysvětlit princip součtové a rozdílové syntézy zvuku,
- vyjmenovat modulační syntézy zvuku a vysvětlit jejich princip,
- vysvětlit princip tvarové a granulární syntézy zvuku,
- popsat využití samplování zvukových signálů při syntéze zvuku,
- popsat modulační obvody používané při zvukové syntéze a vyjmenovat jejich použití,
- popsat rozhraní MIDI, vyjmenovat typy zpráv, které používá, a popsat jejich využití,
- vyjmenovat typy MIDI ovladačů a charakterizovat je,
- popsat ladění elektroakustických nástrojů a vyjmenovat způsoby přelaďování hardwarových i softwarových syntetizérů,
- popsat způsoby tvorby „umělého“ zvuku,
- charakterizovat interaktivní elektroniku a popsat některá řešení.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
- Přednášky mají charakter výkladu základních principů, doplněný praktickým předvedením metod syntézy a audio ukázkami.
- Cvičení podporují praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách formou praktické práce za aktivní účasti studentů.
Účast na přednáškách je doporučená, účast na cvičeních je kontrolovaná.
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Generační obvody: syntéza součtová.
3. Generační obvody: syntéza rozdílová.
4. Generační obvody: syntézy modulační (FM syntéza).
5. Generační obvody: syntézy modulační (amplitudová modulace, kruhová modulace).
6. Generační obvody: syntézy tvarové (nelineární tvarování, fázové zkreslení).
7. Generační obvody: syntézy tvarová (přímé zadávání časového průběhu).
8. Generační obvody: granulární syntéza.
9. Generační obvody: samplování.
10. Modulační obvody: zesilovač.
11. Modulační obvody: filtr.
12. Modulační obvody: LFO.
13. Modulační obvody: obálka amplitudová, témbrová.
14. Rozhraní MIDI obecně.
15. Typy MIDI ovladačů zvuku: klávesové.
16. Typy MIDI ovladačů zvuku: strunné, dechové a další ovladače.
17. Ladění elektroakustických nástrojů obecně: typy ladění.
18. Ladění elektroakustických nástrojů: způsoby přelaďování hardwarových i softwarových syntetizérů.
19. Ladění elektroakustických nástrojů: další způsoby přelaďování hardwarových syntetizérů.
20. Další způsoby tvorby „umělého“ zvuku: procesování zvuku obecně (základní typy efektů).
21. Další způsoby tvorby „umělého“ zvuku: procesování akustického i elektroakustického zvuku.
22. Další způsoby tvorby „umělého“ zvuku: převody nejrůznějších nehudebních dat na zvukový signál (typy hardwarového i softwarového řešení obecně).
23. Další způsoby tvorby „umělého“ zvuku: převody nejrůznějších nehudebních dat na zvukový signál (konkrétní příklady).24. Interaktivní elektronika: typy hardwarového i softwarového řešení obecně.
25. Interaktivní elektronika: konkrétní příklady.
26. Multimédia.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Prerekvizity a korekvizity
- povinná korekvizita
Tvorba umělého zvuku 1 - doporučená prerekvizita
Tvorba umělého zvuku 1
Základní literatura
Kopecký, Pavel: Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování. AMU, Praha, 2008. ISBN 978-8073311216 (CS)
Rataj, Michal: Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu. KANT AMU, Praha, 2007. ISBN 978-8086970318 (CS)
Vrzal, Martin: Střih záznamu hudby. AMU, Praha, 2007. ISBN 978-80-7331-114-8 (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Cvičení odborného základu
Vyučující / Lektor