Detail předmětu
Technika prostředí
FSI-ITPAk. rok: 2024/2025
Lidé ve vyspělých zemích tráví v průměru více než 90 % času ve vnitřním prostředí (budovy, dopravní prostředky, apod.). Předmět je zaměřen na problematiku techniky prostředí, tedy technických zařízení pro vytváření zdravého a pohodového vnitřního prostředí. Tato problematika zahrnuje pohodu prostředí, tepelnou pohodu člověka, čistotu vnitřního vzduchu, větrání, vytápění, klimatizaci, energetickou náročnost a také hluk a jeho vliv na člověka.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Účast na cvičeních je povinná. Podmínkou pro udělení zápočtu je řádné absolvování cvičení. V odůvodněných případech lze neúčast na cvičení nahradit zpracováním individuálních úloh z oblasti řešené problematiky (úlohy zadá vyučující).
Učební cíle
Studenti získají znalosti o problematice technických zařízení pro vytváření zdravého a pohodového vnitřního prostředí. Studenti se také seznámí se základními návrhovými a výpočtovými postupy v různých oblastech techniky prostředí.
Základní literatura
ASHRAE handbook: Fundamentals (SI Edition). American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning Engineers Inc., [2013]. ISBN 978-1-936504-46-6
McQUISTON, Faye C., Jerald D. PARKER and Jeffrey D. SPITLER. Heating Ventilating, and Air Conditioning, John Wiley and Sons, [2005]. ISBN 0-471-66154-6
Doporučená literatura
JOKL, Miloslav. Zdravé obytné a pracovní prostředí. Nakladatelství Academia. [2002]. ISBN 8020009280
NOVÝ, Richard a kol. Technika prostředí. České vysoké učení technické v Praze. [2006]. ISBN 80-01-03492-5
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program N-ETI-P magisterský navazující
specializace TEP , 1 ročník, zimní semestr, povinný
specializace ENI , 1 ročník, zimní semestr, povinný
specializace FLI , 1 ročník, zimní semestr, povinný - Program C-AKR-P celoživotní vzdělávání v akr. stud. programu
specializace CZS , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Hodnocení tepelného stavu prostředí (operativní teplota, PMV, PPD, DR, WBGT).
3. Kvalita vzduchu ve vnitřním prostředí (druhy škodlivin, ochrana zdraví, způsoby zajištění požadované kvality vnitřního vzduchu).
4. Větrání budov (přirozené větrání, nucené větrání, čištění vzduchu).
5. Větrací zařízení (doprava a distribuce vzduchu, komponenty větracích zařízení).
6. Energetická náročnost větrání, zpětné získávání tepla.
7. Úpravy vzduchu, klimatizační zřízení (druhy KZ, komponenty KZ).
8. Dimenzování a provoz klimatizačních zařízení.
9. Vytápění budov, rozdělení otopných soustav.
10. Zdroje tepla a komponenty otopných soustav.
11. Energetická náročnost budov a její hodnocení, integrace obnovitelných zdrojů.
12. Hluk a jeho vliv na člověka, základy technické akustiky, ochrana zdraví v hlučném prostředí.
13. Nové trendy v technice prostředí.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Hodnocení tepelného stavu prostředí, tepelná pohoda člověka, diagramy tepelného komfortu.
3. Výpočet potřebného množství vzduchu při větrání, intenzita výměny vzduchu.
4. Přirozené větrání (výpočet průtoku vzduchu větracím otvorem a větrací šachtou).
5. Nucené větrání, proudění vzduchu z vyústek.
6. Zpětné získávání tepla při větrání, recirkulace vzduchu.
7. Úpravy vlhkého vzduchu (vlhčení, odvlhčování).
8. Návrh letního provozu klimatizačního zařízení.
9. Návrh zimního provozu klimatizačního zařízení.
10. Výpočet potřebného tepelného výkonu při vytápění budovy.
11. Dimenzování otopných těles.
12. Hodnocení energetické náročnosti budov.
13. Technická akustika, základní veličiny a výpočty.
Elearning