Detail předmětu

Tvorba umělého zvuku 2

FEKT-BPC-TUZ2Ak. rok: 2025/2026

V předmětu se studenti seznámí s dalšími způsoby tvorby "umělého" zvuku (převodem nehudebních dat na zvukový signál, jeho řešením a možným využitím, způsoby procesování zvuku apod.).

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Jsou požadovány znalosti základních pojmů hudební akustiky, tempových, výrazových a dynamických označení, soustav ladění hudebních nástrojů, dále hudebních intervalů, stupnic a modů, akordů a základních harmonických spojů a zvukových barev. Student, který si zapíše předmět, by měl být schopen analyzovat zákonitosti skladby a posoudit důsledky pro interpretaci.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Hodnocení se řídí Studijním a zkušebním řádem VUT a Směrnicí děkana FEKT doplňující studijní a zkušební řád VUT. Zápočet je udělen za vytvoření dvou krátkých samostatných kompozic (každá s délkou minimálně  2 minuty), využívajících nějakým způsobem probrané látky. Za zkoušku ve formě ústního pohovoru je uděleno maximálně 100 bodů. Pro úspěšné složení zkoušky je potřeba získat alespoň 50 bodů. V případě nemožnosti prezenční účasti na výuce bude zápočet a max 40 bodů uděleno za samostatné práce. Závěrečná zkouška za max 60 bodů bude probíhat prezenčně i distančně.
Pro získání zápočtu je nutné v semestru absolvovat alespoň 10 cvičení. Další formy kontrolované výuky stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s typy syntéz a dalšími umělými způsoby tvorby zvuku nejen z hlediska jejich technické realizace, ale zejména z hlediska jejich potenciálního uměleckého využití, s MIDI rozhranním, interaktivní elektronikou a multimédii a jejich tvůrčím využitím.
Absolvent předmětu je schopen:
- vysvětlit princip součtové a rozdílové syntézy zvuku,
- vyjmenovat modulační syntézy zvuku a vysvětlit jejich princip,
- vysvětlit princip tvarové a granulární syntézy zvuku,
- popsat využití samplování zvukových signálů při syntéze zvuku,
- popsat modulační obvody používané při zvukové syntéze a vyjmenovat jejich použití,
- popsat rozhraní MIDI, vyjmenovat typy zpráv, které používá, a popsat jejich využití,
- vyjmenovat typy MIDI ovladačů a charakterizovat je,
- popsat ladění elektroakustických nástrojů a vyjmenovat způsoby přelaďování hardwarových i softwarových syntetizérů,
- popsat způsoby tvorby „umělého“ zvuku,
- charakterizovat interaktivní elektroniku a popsat některá řešení.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Kaduch, Miroslav: Soudobá hudební tvorba s využitím počítačů. MKS, Ostava, 1989. (CS)
Kopecký, Pavel: Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování. AMU, Praha, 2008. ISBN 978-8073311216 (CS)
Rataj, Michal: Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu. KANT AMU, Praha, 2007. ISBN 978-8086970318 (CS)
Vrzal, Martin: Střih záznamu hudby. AMU, Praha, 2007. ISBN 978-80-7331-114-8 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-AUD bakalářský

    specializace AUDB-ZVUK , 3 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení odborného základu

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Další způsoby tvorby zvuku - převody nejrůznějších nehudebních dat (číselných řad, fraktálů, textových řetězců apod.) na zvukový signál.

2. Další způsoby tvorby zvuku – grafická úprava spektra zvuku.

3. Další způsoby tvorby zvuku - převody vizuálních dat na zvukový signál.

4. Další způsoby tvorby zvuku - převody vizuálních dat na MIDI zprávy.

5. Další způsoby tvorby zvuku – základní efektové procesory.

6. Další způsoby tvorby zvuku – komplexní efektové procesory.

7. Interaktivní elektronika - typy hardwarového i softwarového řešení obecně.

8. Interaktivní elektronika - konkrétní příklady.

9. Kombinace všech uvedených metod.

10. Rozhraní MIDI obecně, druhy MIDI ovladačů zvuku.

11. MIDI ovladač klávesové, strunné, dechové a bicí.

12. Ladění elektroakustických nástrojů obecně.

13. Ladění elektroakustických nástrojů - způsoby přelaďování hardwarových i softwarových syntetizérů.