Detail předmětu

Obchodní angličtina

FEKT-XPC-BENAk. rok: 2025/2026

Předmět je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině a v pracovním procesu. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech. Předmět se zaměřuje na rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby studentů a rozvíjí gramatické struktury odborného jazyka. Výuka je podporována digitální platformou, Learning Management System (LMS), která kombinuje technologické i pedagogické přístupy a jejíž součástí jsou elektronická skripta, interaktivní online materiály a digitální portfolio testovacích úloh.  Důraz je kladen na rozvíjení komunikačních dovedností, ale také schopnost aktivně využívat nabyté znalosti v rámci řešení případových studií.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Jsou požadovány znalosti na úrovni B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.

Studenti jsou schopni:
- používat gramatické struktury podle požadavků dané úrovně znalostí a osnovy předmětů, na něž navazuje,
- aplikovat znalosti formálního i neformálního stylu v písemném projevu,
- použít různé jazykové prostředky k popisu osob a míst,
- vyjmenovat a popsat různé volnočasové aktivity a sportovní disciplíny a diskutovat o nich v širších souvislostech,
- charakterizovat různá zaměstnání,
- komunikovat v situacích spojených s cestováním,
- diskutovat o problémech turistického průmyslu,
- vyjádřit svůj názor na sdělovací prostředky, zvláště internet a elektronická média,
- popsat v základních rysech rozvoj vědy a techniky a jeho vliv na životní styl,
- vyjmenovat různé problémy spojené s ochranou životního prostředí a vysvětlit souvislosti.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočtový test – maximum 40 bodů / minimum 24 bodů

Zkouška:  

A) Poslech s porozuměním – maximum 30 bodů / minimum 15 bodů

B) Porozumění odbornému textu – maximum 30 bodů / minimum 15 bodů

Celkem 100 bodů (zápočet a zkouška). Z dosaženého počtu bodů je vypočítána výsledná známka.


Výuka probíhá v průběhu 13 týdnů formou jazykových cvičení. Je požadována aktivní 75% účast ve vyučování a průběžné plnění zadaných úkolů.

Učební cíle

Kurz je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech, což představuje:
- aktivování gramatických struktur typických pro odborný jazyk,
- rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby,
- zaměření na komunikační a prezentační dovednosti v pracovním procesu,
- aplikaci zásad cizojazyčné korespondence.

Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
- orientovat se v anglické ekonomické terminologii vztahující se k probraným tématům,
- porozumět středně obtížnému odbornému autentickému textu,
- hovořit o probraných ekonomických tématech,
- aplikovat získanou odbornou slovní zásobu v praxi, např. při simulaci obchodních jednání, prezentacích, komunikaci v rámci mezinárodních týmů, nebo v obchodní korespondenci.

Základní literatura

MACKENZIE, Ian. English for business studies: a course for business studies and economics students. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. ISBN 978-0-521-74341-9.

Doporučená literatura

JOHNSON, Christine a Irene BARRALL. Intelligent Business Upper Intermediate. Skills Book. Harlow: Pearson Education Limited, 2006. ISBN 9780582846968.
MASCULL, Bill. Business vocabulary in use: self-study and classroom use : advanced. Third edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2017. ISBN 978-1-316-62823-2.
TRAPPE, Tonya, Graham TULLIS, Louise PILE, Susan LOWE, Christine JOHNSON a Irene BARRALL. Intelligent business: upper intermediate business English. Harlow: Pearson Education, 2006. ISBN 0-582-84809-1.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-AMT bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program BPC-AUD bakalářský

    specializace AUDB-ZVUK , 0 ročník, letní semestr, volitelný
    specializace AUDB-TECH , 0 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program BPC-IBE bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BPC-MET bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BPC-TLI bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program MPC-AUD magisterský navazující

    specializace AUDM-TECH , 0 ročník, letní semestr, volitelný
    specializace AUDM-ZVUK , 0 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program MPC-BTB magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-EAK magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-EEN magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-EKT magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-EVM magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-IBE magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-KAM magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-SVE magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-TIT magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BIT bakalářský 1 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BIT bakalářský 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení jazykové

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

V průběhu semestru budou probrána následující témata:


I. Obchodní praxe:

  • Management
  • Řízení projektu
  • Struktura společnosti
  • Nábor zaměstnanců
  • Týmová práce
  • Schůzky
  • Prezentace
  • Vyjednávání
  • Marketing
  • Reklama

II. Interkulturní kompetence:

  • Lineárně aktivní vs. multiaktivní vs. reaktivní kultury
  • Specifické vs. difúzní kultury
  • Kultury vyhýbající se riskování vs. kultury neobávající se riskování
  • Kultury zaměřené na nízký kontext vs. kultury zaměřené na vysoký kontext
  • Monochronní vs. synchronní kultury 
  • Individualistické vs. kolektivistické kultury 
  • Kultury zaměřené na vztahy vs. kultury zaměřené na výsledek 
  • Kultury zaměřené na styl vs. kultury zaměřené na obsah 
  • Kultury zaměřené na dohodu vs. kultury zaměřené na vztahy 
  • Přímé vs. nepřímé kultury