Detail předmětu

Management v kreativním průmyslu

FSI-YMPAk. rok: 2025/2026

Předmět poskytuje zásadní informace o řízení organizací/institucí (malé firmy, ateliéry, studia, startupy aj.) tvořících produkty kreativního průmyslu nebo pracujících na projektech v oblasti kreativního průmyslu. Důraz je kladen na vnímaní komplexní problematiky řízení organizací prostřednictvím tzv. 5 nástrojů (nebo také analytických konceptů) managera. Z pohledu studijního programu jde o přímou přípravu absolventa na praxi v pozici vedoucích projektů, týmu, nebo manažeru organizací/institucí kreativního průmyslu. 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Vhodné znalosti z řízení projektů. 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínky získání zápočtu:

  • odevzdání finančního modelu předpokládané organizace kreativního průmyslu(min. 5 z 10 bodů),
  • odevzdání 2 odborných esejí o kreativním produktu a o výběru lidských zdrojů do organizace kreativního průmyslu (min. 45 z 90 bodů).

Podmínky získání zkoušky:

  • prezentace eseje spojená s diskuzí (min. 50ze100 bodů).

Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.

Přednášky: účast je doporučená.

Cvičení: účast je povinná a kontrolovaná vyučujícím, povolují se maximálně dvě absence. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci garanta předmětu.

Učební cíle

Absolventi budou schopni založit a efektivně řídit zdroje organizací/institucí tvořících produkty kreativního průmyslu (inovace, vizuální podpora v průmyslu, design, komunikace, umění). 

Student získá:                                                                                                znalost principu fungováni organizací/institucí jako prostředků transformujících zdroje na výsledné produkty.

  • Schopnost analyzovat kvalitativní a kvantitativní potřeby jednotlivých zdrojů pro efektivní provoz a rozvoj organizace/instituce.
  • Schopnost koordinovat (řídit) zdroje pro dosahování stanovených cílů a vizí/misí organizací.
  • Znalost specifických problémů organizování zdrojů v kreativním průmyslu s důrazem na projektový management, lidské zdroje a finance získávané z veřejných a privátních zdrojů.

Základní literatura

JELENČÍK, Branislav. Manažment zdrojov a marketing v umení a kreatívnom priemysle. Bratislava: Spektrum STU, 2020. ISBN 978-80-227-5063-9.  (SK)
KOTLER, Philip. Marketing nanagement: analýza, plánování, využití, kontrola. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-600-5.  (CS)
MAYLOR, Harvey.; BLACMON, Kathryn L. Researching business and management. Hounmills, Basingstoke, Hampshire; New York: Palgrave Macmillan, 2005. ISBN 0-333-96407-1.  (EN)

Doporučená literatura

BELLOVÁ, Jana; BAČÍK, Petr a ZLÁMAL, Jaroslav. Management: Základy managementu. Prostějov: Computer Media, 2016. ISBN 978-80-7402-172-5.  (CS)
KOTLER, Philip a KOTLER, Milton. 8 strategií růstu: jak ovládnout trh. Brno: BlizBooks, 2013. ISBN 978-80-265-0076-6.  (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-VKP-P bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinný

  • Program C-AKR-P celoživotní vzdělávání v akr. stud. programu

    specializace CLS , 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • Úvod do problematiky řízení organizací (institucí).
  • Princip řízení zdrojů manažera a zvyšováni výkonnosti dané organizace.
  • Založení organizace, její rozvoj a klíčové faktory úspěchu, hodnota za peníze.
  • Marketing v organizaci – marketingové úkoly a základy organizačních strategií.
  • Řízení produktu – specifika projektů v kreativním průmyslu.
  • Řízení tvůrčího procesu.
  • Řízení lidských zdrojů.
  • Řízení financí v organizaci I. Základní účetní nástroje, modelování hospodaření organizace.
  • Řízení financí v organizaci II. Cenotvorba, získávaní podpory z veřejných a soukromých zdrojů.
  • Řízení informací.
  • Propagace a prezentace produktu/organizace/tvůrců kreativních konceptů.
  • Podstata autorského a průmyslového práva – ochrana produktů.
  • Praktické zkušenosti z řízení instituce kreativního průmyslu.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • Založení fiktivní instituce pro inovace v kreativním průmyslu – manažerská kreativní hra.
  • Analýza vlastních kompetentností pro management.         
  • Analýza aktuálně dostupných veřejných zdrojů pro financování startupu.