Detail předmětu

Strategic Management

FP-IBsmPAk. rok: 2025/2026

Předmět je zaměřen na strategické řízení rozvoje podniku v konkurenčních podmínkách s důrazem na komplexní rozvoj podniku. Předmět vychází z moderních pojetí konceptů strategie, strategického řízení a strategické konkurenceschopnosti. Vysvětluje principy rozvoje podniku v různých pojetích strategie firmy zahrnujících hierarchický i alternativní přístup ke strategickému řízení. Předmět řeší problematiku strategického rozvoje diversifikovaných i nediversifikovaných podniků. Z hlediska procesu strategického řízení předmět definuje komplexní přístup řízení, opírající se o variabilní postupy definování strategie a strategických cílů; metody strategické analýzy zaměřené jak na hodnocení pozice firmy a potenciálu jejího rozvoje, tak na hodnocení požadavků trhu; vymezuje přístupy k formulaci a implementaci strategie cíleného rozvoje firmy.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Nabízen zahraničním studentům

Všech fakult

Vstupní znalosti

Studenti musí mít základní znalosti postupů v oblasti plánování, organizování, stimulace a kontroly. Je třeba aby se orientovali v základních funkcích podniku. Vyžaduje se znalost běžných marketingových metod.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro absolvování předmětu je rozhodující získání zápočtu a absolvování zkoušky. Konkrétní podmínky pro jednotlivé části jsou uvedeny dále.

Prezenční forma studia

Zápočet – hodnocení cvičení

Na cvičeních se postupně zpracovává šest úkolů, každý hodnocený až čtyřmi body. Výstupy se odevzdávají v rámci daného cvičení. Pro udělení zápočtu je nutné získat alespoň 15 bodů. Hodnotí se primárně aktivita, práce v týmu, schopnost interpretovat a prezentovat výsledky, práce se zadanými přístupy a zdroji a forma zpracování. Zisk zápočtu je podmínkou pro připuštění ke zkoušce.

Dílčí úkoly se zpracovávají v týmech. Získané body se započítávají do celkové klasifikace a každý student / studentka si je přenáší ke zkoušce – viz podmínky hodnocení zkoušky.

 

Prezenční a ISP

Závěrečná zkouška a její hodnocení

Zkouška probíhá formou týmového workshopu. Studenti jsou na zkoušce rozděleni do týmů po 3 až 5 lidech. Postupně zpracovávají 4 zadané úkoly, které tým prezentuje a obhajuje. V rámci zpracování, prezentace a obhajoby je třeba prokázat jak praktické dovednosti, tak teoretickou znalost dané problematiky. Každý úkol je hodnocen samostatně body 0 až 100 a odpovídající známkou dle ECTS. Tým je hodnocen jako celek. Body získané na cvičeních student / studentka může využít pro zlepšení svého hodnocení jednotlivých úkolů. Výsledná známka je pak dána průměrem hodnocení všech úkolů. V případě, že student / studentka chce lepší hodnocení než získané, je možné individuální ústní dozkoušení.

 

Průběh zkoušky

  • Délka trvání zkoušky je 4–5 hodin. V průběhu jsou zařazeny minimálně dvě přestávky.
  • V průběhu zkoušky je možné pracovat pouze s povolenými materiály a pomůckami.
  • Ke zkoušce je vhodné mít k dispozici notebook nebo tablet, případně smartphone.

Opravné termíny zkoušek se řídí studijním a zkušebním řádem.

 

Studenti s individuálním studijním plánem (ISP)

Studenti s ISP musí individuálně zpracovat 5 dílčích úkolů s termínem odevzdání nejpozději do konce 13. týdne semestru a absolvovat závěrečnou zkoušku. Forma zkoušky – viz výše. Podmínky pro zpracování dílčích úkolů a výběr témat jsou zveřejněny v e-learningu. Student s ISP musí kontaktovat cvičícího nejpozději do konce 4. týdne semestru pro upřesnění zadaní a formy odevzdání.

Každý úkol je hodnocen maximálně pěti body. Pro získání zápočtu je třeba získat alespoň 15 bodů. Získané body se započítávají do celkové klasifikace – viz podmínky zkoušky.

Učební cíle

Cílem předmětu je vymezení strategického přístupu jako výchozího bodu komplexního rozvoje podniku.
Studenti se naučí aplikovat strategické principy na všech úrovních řízení podniku. Studenti získají znalost postupů a metod strategických analýz potřebných pro celkové hodnocení tržního prostředí a potenciálu firem. Studenti se naučí klíčovým postupům propojujícím formulaci a implementaci strategie rozvoje firmy.

Základní literatura

COLLIS, D. J., MONTGOMERY, C. A. Corporate strategy - Resources and the Scope of the Firm. 2nd ed., McGraw-Hill, 2004. 204 p. ISBN 978-00-7231-286-7.
GRANT, R. M. Contemporary Strategy Analysis: Text and Cases Edition. John Wiley & Sons, 2016. 776 p. ISBN 978-11-1912-084-1.
HITT, M. A., IRELAND, R. D., HOSKISSON, R. E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts and Cases. 12th ed., South-Western College Pub, 2017. 896 p. ISBN 978-1-305-50214-7.

Doporučená literatura

KOTLER, P., KELLER, K. L. Marketing Management. 14. ed. Pearson, 2011. 816 p. ISBN 978-01-3210-292-6.
MINTZBERG, H., QUINN, J. B., GHOSHAL, S. The Strategic Management Process. Revised European Edition. Prentice Hall Europe 1998, 1036 p. ISBN 0-13-675984-X.
PORTER, M. E. Competitive Advantage. First Free Press Export Edition: Free Press, 2004. 557 s. ISBN 0-7432-6087-2.
PORTER, M. E. Competitive Strategy. First Free Press Export Edition: Free Press 2004. 396p. ISBN 0-7432-6088-0.

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-IBM magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program MGR-Z magisterský navazující

    obor MGR-Z , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Elearning