Detail předmětu
Ateliér – velký dům
FA-AT2-AEAk. rok: 2022/2023
Ateliérová výuka je hlavní způsob výuky architektury, který komplexně pracuje s ostatními metodami výukového procesu. Je založena na metodě „learning by doing“, tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Je vedena jako dialog pedagoga a studenta nad rozpracovaným projektem, nedílnou součástí výuky jsou tzv. kritiky.
Ateliér „velký dům“ zahrnuje návrh stavby s více funkčními okruhy v širším kontextu místa.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
– Student bude znát základní normové požadavky pro navrhování staveb a bude schopen je aplikovat v návrhu.
– Student si osvojí schopnosti pro vypracovávání dokumentace architektonické studie.
– Student bude schopen zvolit vhodný konstrukční systém pro konkrétní podobu navrhované stavby.
– Student bude umět pochopit kontext místa a reagovat na něj v návrhu.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Povinné je odevzdání projektu na úrovni architektonické studie a obsahuje (pokud vedoucí práce neurčí jinak):
– průvodní text (vč. teoretického zdůvodnění návrhu, východisek, analýz, cílů, principů a konceptu návrhu, konstrukčního a provozního schématu),
– doložení pracovních skic a fotodokumentace pracovních modelů,
– situaci širších vztahů,
– situaci,
– půdorysy jednotlivých podlaží,
– řezy,
– pohledy,
– prostorové zobrazení navrženého objektu vč. zasazení do kontextu místa,
– prostorové zobrazení interiéru,
– architektonický detail,
– model (vč. jeho fotodokumentace).
Práce se odevzdává jak v listinné, tak v elektronické formě v souladu s vnitřní normou FA „Pravidla pro studium“.
Povinné přílohy může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“.
Hodnoceny jsou tyto složky návrhu:
– místo, interpretace, analýza, syntéza, idea;
– procesy, provoz;
– materialita, struktura, konstrukce;
– forma, uspořádání;
– prezentace, adjustace, obhajoba;
– přístup studenta ke zpracování projektu.
Váhu jednotlivých složek určuje vedoucí.
Klasifikační stupnice je uvedena ve čl. 14 Studijního a zkušebního řádu VUT. Doporučená klasifikace je následující:
– A: excelentní návrh s osobním přínosem, všechny aspekty a složky návrhu výborné až excelentní
– B: velmi dobrý návrh či výborný návrh s dílčími nedostatky
– C: dobrý návrh, řemeslně korektní
– D: řemeslně korektní návrh s dílčími nedostatky
– E: dostatečný návrh, splnění všech zadaných úkolů, navržený objekt je stabilní, nevykazuje nebezpečí ohrožení stability, života a zdraví, splňuje legislativní požadavky (normy)
Práce, které nevyhovují minimálním požadavkům (specifikovaným v klasifikací E), se hodnotí jako nevyhovující.
Osnovy výuky
I. Analýza a interpretace, syntéza, idea a řešení; exkurze; sestavení stavebního programu
II. Práce na architektonickém, provozním a konstrukčním řešení; skici a návrh ve standardním rozsahu architektonické studie, grafické vyjádření konceptu
III. Grafická i verbální prezentace metody a výsledků, adjustace, obhajoba
Učební cíle
Práce je zaměřena na řešení v úrovni lokality a na úroveň vlastního objektu.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Konkrétní termíny výše uvedené povinné výuky, případně další povinnou účast nad její rámec může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“. Toto zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.
Prerekvizity a korekvizity
- povinná prerekvizita
Základy architektury - povinná korekvizita
Pozemní stavitelství 1 - povinná korekvizita
Architektonický výraz - doporučená prerekvizita
Ateliér – malý dům - doporučená prerekvizita
Navrhování staveb
Základní literatura
CHING, Francis D.K. Architecture: Form, Space, and Order, 2014. ISBN: 978-1118745083. (EN)
MEISS, P. von. Elements of Architecture: From Form to Place, 2000. ISBN: 978-0747600374. (EN)
NEUFERT, Ernst. Architects' Data. John Wiley & Sons, 2019. ISBN: 9781119284352. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech